خلاصه مقاله اقتصاد اسلامی پیشرفت
#خلاصه_کتاب: تولید علم و علوم انسانی
از دکتر #ابراهیم_فیاض
بخش دوم: خلاصه مقاله اقتصاد اسلامی پیشرفت
عقلانیت اسلام آبرو و جان را در کنار مال محترم میشمارد بنابراین اجتماع محور است در مقابل عقلانیت متجدد که فقط ثروت را میبیند.
نتایج
عقلانیتی هدف گرا داریم که اخلاق را نیر مد نظر دارد در مقابل عقلانیتی که به ثروت تقلیل داده شده و دچار پوچی و بیاخلاقی است
رسانه محوری (با جنگ روانی و دروغپردازی) + لذت محوری = انسان مسخ شده دیجیتال در غرب که از خود بیگانه است و با عقلانیت اسلام از آن دوری میکنیم
در غرب جنگ برای پیشرفت جایز است و در اسلام جنگ تنها برای دفاع و برای دفع فساد جایز است
منبای اخلاق در اسلام
* عدالت = منبای امور اخلاقی—» بر اساس حسن و قبح —» فطری —» آرای مشهور/ عرفی
* ظلم = مبنای اموز غیر اخلاقی
مبنای عمل در غرب
* عقل خود بنیاد —» انصاف = عدالت تقلیل یافته
تعریف عدالت
قرار دادن هر چیز در جای خودش —» فطرت میگوید که چیست —» نظر همگانی —» میتواند اخلاقی جهانی باشد
نتیجه عدالت؟ —» حفط نظام اجتماعی —» ملاک = زندگی مردم
نتیجه ظلم؟—» نابودی نظام اجتماعی
گستره عدالت
* درونی = تقوی درونی
* بیرونی = تقوی اجتماعی = اقتصاد/ اجتماعی / فرهنگی / رسانهای
هر دو بر مبنای توحید= فطری در مقابل شرک درونی و بیرونی
مارکسیسم = تقلیل عدالت به اقتصاد
عوامل اقتصاد
* اسلامی —» فطری —» مردم / کار
* غیر اسلامی—» عقل خود بنیاد —» نخبگان (سرمایه و علم را در انحصار دارند)—» طراحی مکانیسم بازار برای حفظ همین رابطه
- نظری: فلسفه فردگرایی
- عملی: سرمایه داران
عقلانیت غیر اسلامی
* فردگرا / اقتصاد محور —» تولید و مبادله ثروت بدون مبادله کالا = ربا = بانک—» سود برای اقلیت و ضرر برای اکثریت
عقلانیت اسلامی
مبادله کالا —» مبادله کالا—» تولید ثروت
در اقتصاد اسلامی مهمترین مساله تفاوت قائل شدن میان ربا و بیع است
* ربا = کالا مبادله نمیشود = جنگ با خدا = ظلم = غیر فطری
* بیع کالا مبادله میشود
وقتی تبادل کالا مهم شد ابتدا باید کالایی برای مبادله باشد پس فرآیند تولید مهممیشود
* از نیروی کار کار ظالمانه کشیده نشود
* ربا وارد فرآیند تولید نشود
این دو میتواند افزایش ثروت نخبگان را موجب شود
در اسلام بین کار و ثروت کار مهمتر است —» سپد برای صاخب ثروت و کار و ضرر فقط برای صاحب ثروت است—» بانک وارد این فرآیند نشده و فقط در صورت سود مشارکت میکند —» تعامل فاسد /ظلم
در غیراسلام
* سود فقط با تورم ممکن است—» سود صاحب کار / سود صاحب ثروت
* عدم تورم —» ضرر فقط متوجه نیروی کار —» برای حل مشکل کمک به سیستم بانکداری —» سود مضاعف سرمایهداران
نیروی کار = محور—» تورم به وجود نمیآید/ بانگ برای جذب سرمایه به تورم دامن نمیزند
* در ضورت ضرر—» نیروی کار توان خریدش از بین نمیورد —» رکود نمیشود —» ضرر برای صاحب ثروت
عقلانیت اسلامی—» عقلانیت اجتمعا محور —» بانکداری صنفی
* فرآیند تولید = مصالحه
* فرآیند توزیع = بیع
* فرآیند مصرف
—-» پیشرف همراه با عدالت # ظلم جنگ فساد
سرمایه محوری موجب تورم فقط قشر کاری را متضرر و ایجاد رکود می کند و رکود خود عامل ضرر بیشتر نیروی کار