مردم شناسی دینی فلسفه
#خلاصه_کتاب: تولید علم و علوم انسانی
از دکتر #ابراهیم_فیاض
بخش سوم: مردم شناسی دینی فلسفه
فلسفه = دانشی بشری = تنشیم کننده دیگر دانشهای بشر —» روش = منطق
فلسفه = محتوا / منطق = صورت —» نسبت فلسفه به بقیقه علوم بشری = نسبت منطق با فلسفه
دانشهای بشری = محتوا / فلسفه صورت
مذهب —» جهان پدیداری (جهانبینی) —» تولید معنا
معنا در ذهن = تولید مفهوم —» چهارچوب بندی مفاهیم با فلسفه
—» فسلفه تابعی از دین / تنظبم کننده دین و دیگر دانشها
تنظیم مذهب / دانش / فلسفه —» مردم شناسی دینی فلسفه
—» متاثر از فرهنگ —-» هر فرهنگ منطق حاکم بر خود را دارد —» فلسفه متفاوت دارد
محدود شدن فرهنگ بوسیله فرهنگ غالب = ایجاد شائبه وجود منطق و فلسفه واحد
فسلفه غرب یکی از چند فسلفه —» از منظر کلام اسلامی = شرک صفاتی —» حاصل جدا شدن صفات الهی از ذات الهی (تکثرگرائی صفات / استقلال صفات از ذات)
پیش از زرتشت —» شرک ذاتی —» رودخانه / آتش و .. = خداوند
پس از زرتش —» شرک صفاتی —» انسان = تجلی صفات الهی —» رخنه در کلام یهود / خدایان و رب النوع یونان و ...
شرک صفاتی —» شرک افعالی —» امانیسم = همه کاره و فعال مایشاء بودن انسان
—» ید الله مغلوله —-» مدرنیسم ظهر الفساد فی البر و البحر «بما کسبت ایدی الناس» = جدایی دین از سیاست —» تجلی در رهبران قبائل و اشراف
در ایران برخود با این فلسفه (شرک صفاتی و افعالی) —-» توحید سه گانه (ذاتی / صفاتی/ افعالی)
فلسفه در ایران با کمک عرفان از کثرت به وحد رسید و در وحدت کثرت را حفظ کرد
کثرت گرایی فلسفی در غرب
* ذهن خود بنیاد—» فردی = برگزیدگی فرد
* قومیت گرایی—» برگزیدگی قومی (یهمود بر دیگران / یونان بر قوم بربر)—» یک قپم = تجلیی صفات الهی
کثرت گرایی فلسفی در غرب —» تاریخ سازی قومی (توضیح نقش بیبدیل یک قوم در تاریخ) = هگل و قوم ژٰرمن —» ایجاد جنگ در بطن فلسفه —» مخالفت با جنگ در فلسفه = کثرتگرایی بدون وحدت در علوم انسانی = پوپر
کثرت در وحدت / وحدت در کثرت
* جلوگیری از وحدت گرائی افراطی (یهودیان و مسیحیان)
* جلوگیزی از کثرت بدون وحدت (ملیگرائی افراطی)
—» صلح طلبی جهانی —» تجلی در ظهور امام زمان (عج)
- ۹۸/۰۲/۰۱